Fruit snijden
Locatie
Aan tafel
Materiaal
Kindermes | Snijplank
Aanleiding

Om het fruitmoment vlot te laten verlopen, snijden wij het fruit aan tafel, leggen we het op de borden en verdelen het onder de peuters. Ze spelen dit geregeld na in de keukenhoek. We hebben dan ook besloten ons fruitmoment anders te organiseren.

Verloop

Neem samen met enkele 'helpers' het fruit, de snijplanken, de kindermessen en borden. Kies zacht fruit zoals peer, meloen, kiwi of banaan. 'Wie kent de naam van dit stuk fruit?' 'Welke kleur heeft deze banaan?' 

Laat hen even voelen aan het stuk fruit voordat je het schilt. 'Is het zacht?'  Doe zelf het 'moeilijke' snijwerk. Geef hen een stuk fruit om zelf in stukken snijden. 'Vasthouden met één hand, snijden met de andere.' 'Kijk naar Lars, hij doet het goed.'  Benoem de ervaringen van de kinderen 'Dat is een beetje glad hé.' 

Dit bleek niet zo evident de eerste keer. Het fruit werd soms gewoon geplet met de handen. Dit kon dan opgegeten worden met een lepel. Ondertussen doen we dit dagelijks en de kinderen zijn hier al behoorlijk handig in geworden. Fruit dat ze zelf gesneden hebben, blijkt ook lekkerder te zijn.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Kinderen maken geen verschil tussen etenstijd en activiteit. De betrokkenheid van de kinderen op het fruitmoment stijgt aanzienlijk door dit anders te benaderen.

Ingezonden door vzw Limburgs Steunpunt Kinderopvang – 23 februari 2015.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6