Dansdoeken
Aanleiding

De kinderen beginnen vaak spontaan te bewegen op muziek. Daarbij zwaaien ze soms doeken en linten door de lucht.

Verloop

Doe een oproep aan de ouders om hun favoriete muziek mee te brengen. Leg opnieuw doeken en linten klaar. Wacht een geschikt moment af en zet vervolgens muziek op. Observeer de reacties van de kinderen. 'Herken je dit liedje Moussah? Omi heeft het meegegeven.' Spiegel de bewegingen van de kinderen opdat ze zich gesterkt voelen. 'Oh, jij kan nogal zwaaien met de doeken Linde!' 'Zie Youssef eens ronddraaien.' 

Variaties

Voorzie zelf muziek die kinderen minder frequent horen. 'Dit is een stukje opera muziek.' 'Wil je liever liggen om te luisteren Gaëtanne? Prima.' 

Pedagogische en andere aandachtspunten

Spiegel de bewegingen van de kinderen om hen te sterken. Je kan die bewegingen ook vergroten en anderen hier attent op maken om kinderen te verbinden. Waak erover dat je het niet overneemt opdat alle kinderen jouw bewegingen imiteren. Zorg ervoor dat ze zich veilig voelen om te bewegen op hun eigen manier. 

Trefwoorden
Imitatie
Ingezonden door Aline Surinx (Erasmushogeschool Brussel) – 5 februari 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6