Rietjespot
Aanleiding

Eén van de mama's beschreef in het heen en weerboekje hoe haar zoon er telkens in slaagt om zijn rietje geconcentreerd en doelbewust in een brikverpakking te duwen.

Verloop

Voorzie een grote lege kruidenpot, pijpenragers en rietjes van diverse formaten. Beperk het aantal opdat de kinderen niet overdonderd worden. Leg het materiaal binnen handbereik en wacht af. 'Wat is dat Liv? Vind je het leuk om die pijpenrager te aaien?' 'Kijk nu, Bastiaan knabbelt op het rietje.' Geef kinderen tijd en ruimte om het materiaal te verkennen. 

Indien de kinderen niet zelf tot de ontdekking komen dat het materiaal ook in de kruidenpot gestopt kan worden, kan je bij afname van concentratie zelf initiatief nemen. 'Floep, kijk nu waar dat rietje zit.' Ga kijken wat kinderen ondernemen. 'Ja Brent, daar zit het rietje.' 'Wil je het er terug uit?'

Ondertussen is dit populair speelmateriaal dat geregeld gekozen wordt door de kinderen.

Speelgebieden
Bewegen
Ervaringsgebieden
Zin voor initiatief
Kleine motoriek
Exploreren van de fysische wereld
Speelschema
Insluiten
Pedagogische en andere aandachtspunten

Wanneer een kind in de orale fase zit, is het van belang dat de objecten lang genoeg zijn opdat ze niet ingeslikt kunnen worden. Hou een oogje in het zeil.

Ingezonden door Karen Singule (Vrije basisschool Duisburg, Sint-Anna ) – 25 april 2017.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6