Beelden doen praten
Locatie
In de gang
Aanleiding

Het dagmenu hangt uit in onze gang. Sommige ouders staan er even bij stil en overlopen het menu met hun kind. Doch heeft niet iedere ouder hier een boodschap aan. Het lezen neemt enige tijd in beslag en niet iedere ouder kent de Nederlandse benamingen. Ook de kinderen kunnen het menu niet lezen.

Verloop

Maak samen met de kinderen foto's van de ingrediënten en/of maaltijden die je aanbiedt. Lamineer ze om de duurzaamheid te verhogen. Hang ze op kindhoogte op een toegankelijke plaats die je ontdoet van andere prikkels. 'Wil jij weten wat we vandaag gaan eten Gaëtane? We zullen eens samen gaan kijken. Wat zie je?' Maak er een gewoonte van om hier dagelijks naar te kijken en betrek ouders waar mogelijk in het opstellen en het raadplegen van het menu.

Variaties

Je kan ook het dagverloop in beeld brengen zodat je makkelijk met kinderen en hun ouders over de dag kan praten.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Aspecten van de werking in beeld brengen, maakt het makkelijker voor zowel kinderen als ouders om te participeren.

Trefwoorden
Diversiteit
Ingezonden door Tanja Peeters (AG Kinderopvang Antwerpen) – 20 maart 2017.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6