De meeste kinderen reageren uitbundig op ons dagelijks muziekmoment. We ronden dit dynamische moment af met instrumentale muziek om tot rust te komen. Niet elk kind is echter in staat om deze overgang te maken.
Zet rustige instrumentale muziek op en voorzie een beperkt aantal pluimpjes en/of bladeren. 'Dimitri, wat ga je doen?' 'Kijk nu, het pluimpje van Lente valt op de mat.' Leg een blaadje op je hand en blaas het weg. 'Wil jij ook eens proberen Talat?' Stem je handelingen af op het ritme van de muziek.
Varieer in 'dwarrelmateriaal'. Laat je hierbij inspireren door de interesses van de kinderen.
Bied een zakje of een visnet aan om de 'dwarrelmaterialen' op te vangen.
Bied diverse opbergmogelijkheden aan, zoals een washand, rieten mand of kartonnen hoedendoos.
Overgangen van dynamisch naar rustig spel zijn niet voor elk kind makkelijk. Elk kind, ongeacht zijn temperament, moet de kans krijgen om deze overgang op zijn manier en op eigen tempo te maken.