Dwarrelen
Aanleiding

De meeste kinderen reageren uitbundig op ons dagelijks muziekmoment. We ronden dit dynamische moment af met instrumentale muziek om tot rust te komen. Niet elk kind is echter in staat om deze overgang te maken. 

Verloop

Zet rustige instrumentale muziek op en voorzie een beperkt aantal pluimpjes en/of bladeren. 'Dimitri, wat ga je doen?' 'Kijk nu, het pluimpje van Lente valt op de mat.' Leg een blaadje op je hand en blaas het weg. 'Wil jij ook eens proberen Talat?' Stem je handelingen af op het ritme van de muziek.

Variaties

Varieer in 'dwarrelmateriaal'. Laat je hierbij inspireren door de interesses van de kinderen. 

Bied een zakje of een visnet aan om de 'dwarrelmaterialen' op te vangen.

Bied diverse opbergmogelijkheden aan, zoals een washand, rieten mand of kartonnen hoedendoos. 

Speelgebieden
Bewegen
Ervaringsgebieden
Creatieve expressievormen
Sociale ontwikkeling
Grote motoriek
Speelschema
In beweging
Pedagogische en andere aandachtspunten

Overgangen van dynamisch naar rustig spel zijn niet voor elk kind makkelijk. Elk kind, ongeacht zijn temperament, moet de kans krijgen om deze overgang op zijn manier en op eigen tempo te maken. 

Ingezonden door Mieke Vandromme (Dienst voor onthaalouders Zorg Kortrijk) – 6 maart 2017.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6