Balspel
Aanleiding

Het is me al opgevallen dat een bal vaak aanzet tot spel bij kinderen van verschillende ontwikkelingsniveaus. 

Verloop

Voorzie een grote plastieken bal of een strandbal. Geef kinderen de ruimte om deze te verkennen. Voeg ballen toe zodra je merkt dat de speelbehoeften van de kinderen variëren. Betrek ook de jongste kinderen die interesse tonen. Zorg ervoor dat ze in een comfortabele houding op verkenning kunnen gaan.

Voeg een speelimpuls toe zodra de kinderen daaraan toe zijn. Neem plaats op de mat met gespreide benen. Rol de bal naar een kind dat deze houding kopiëert. 'Ik rol de bal naar jou, Mehmed.' Observeer kinderen die willen mee spelen. 'Dorien, ik zet je even tussen mijn benen zodat je makkelijker je evenwicht kan bewaren.' 'Danira, ga jij Lindsey helpen met de bal? Kijk eens hoe fijn ze dit vindt.' 

Speelgebieden
Bewegen
Ervaringsgebieden
Sociale ontwikkeling
Zin voor initiatief
Grote motoriek
Speelschema
In beweging
Pedagogische en andere aandachtspunten

Nodig ouders uit om iets langer in de groep te blijven om mee te spelen. Het schept een band om samen eenvoudige speelactiviteiten te begeleiden. 

Let goed op de non-verbale signalen van het kind dat met de rug naar jou zit. 

 

Ingezonden door Maud – 16 oktober 2017.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6