Dirigent
Aanleiding

Er is al eens een wachtmoment aan tafel. Enkele kinderen kunnen het niet weerstaan om op tafel te slaan met de vlakke hand. In een mum van tijd doen er heel wat kinderen enthousiast mee. Tegelijkertijd zijn andere kinderen onder de indruk van deze stortvloed aan geluiden.  

Verloop

Neem plaats tussen de kinderen en volg het ritme van één van de kinderen. Stimuleer de kinderen om hetzelfde ritme aan te nemen 'Platte handen, platte handen, platte handen'. Varieer in handeling 'Tik die vingers, tik die vingers, tik die vingers'. 'Elleboog, elleboog, elleboog' Tik met de ellebogen op de tafel.

Laat andere kinderen dirigeren zodra dit kan. 'Kijk eens wat Mohammed doet. Met de handen op de knieën.' 'Op die knieën, op de knieën, op de knieën.' 'Isabel, kijk eens naar Silke. Ik denk niet dat ze het fijn vindt dat jij op haar knieën tikt.'  

Variaties

Speel het bewegingsspel op de grond opdat je ook makkelijker andere lichaamsdelen kan gebruiken.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Stem de bewegingen af op de motorische vaardigheden van de kinderen. Zorg dat ze vooral succeservaringen hebben met hier en daar een uitdagende beweging op de rand van hun kunnen.

Trefwoorden
Dode momenten | Imitatie
Ingezonden door Leen Michiels (KDV Mut de Muis) – 8 oktober 2017.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6