Wachtzakjes
Materiaal
Stoffen zak
Aanleiding

Gedurende de dag doen zich al eens noodgedwongen wachtmomenten voor. We zochten naar een manier om deze momenten een zinvolle invulling te geven die aansluit bij de kinderen hun behoeften.

Verloop

Voorzie diverse stoffen zakken. Vul elk zakje met één bepaald soort 'open materiaal' zoals bijvoorbeeld dennenappels, plastiek bekers, houten stokken of rietjes. Laat je bij de keuze van het materiaal leiden door de interesses van de kinderen. Bied de zakjes aan op een manier die aansluit bij jouw opvangintiatief.

Neem de tijd om kinderen de spelregels van de wachtzakjes te leren kennen. Wanneer mogen ze gekozen worden? Waar mag een kind ermee aan de slag gaan? Mogen er zakjes gecombineerd worden? Hoe verloopt het opruimen? Hoe duidelijker de spelregels, hoe zelfstandiger kinderen met de wachtzakjes aan de slag kunnen gaan. Op deze manier kan je als begeleiding op de achtergrond blijven en hier en daar een impuls geven opdat ze verder kunnen.

In onze IBO hangen de zakjes aan de muur. We moedigen de kinderen aan één zakje te nemen zodra ze zich vervelen. Dit leverde alvast heel wat speelplezier op. Zo kwamen de kinderen met de zak auto's erbij om zelf een autobaan te tekenen. Met de bekers bouwden ze al snel een toren, met dennenappels speelde een kleuter een poppenspel.

Pedagogische en andere aandachtspunten

'Open materiaal' is materiaal dat zowel het proces als het product van het spel open laat. Kinderen kunnen hier zelf invulling aan geven.

Ingezonden door Kinderpoort (IBO Eeklo) – 16 oktober 2016.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6