Wat een i-thee ;-)
Materiaal
Papier | Thee | Water
Aanleiding

Ik drink geregeld een kopje thee. Eén van de kinderen keek geconcentreerd toe hoe ik het theezakje in mijn lepel legde en het touw rond mijn lepel wikkelde om het theezakje uit te knijpen.

Verloop

'Wil jij dat ook eens proberen Robin? Prima. Ik heb hier nog een theezakje liggen dat al wat afgekoeld is.' Volg zijn handelingen. 'Ik zie dat je gefrustreerd raakt doordat het zakje niet blijft liggen. Hoe kan je dit oplossen?' Daag hem uit om zelf tot een oplossing te komen. 'Ok, je kan ook gewoon met je vingers knijpen.' 'Voel je de korrels in het theezakje?'

'Oei, wacht, het drupt op de grond. We leggen er best een handdoek onder.' Ga mee in zijn interesses. 'Je vindt die vlek in de handdoek wel boeiend. We kunnen er ook een blad onder leggen.'

Haal samen met de kinderen verschillende theezakjes en vul een kop met lauw water. Laat hen experimenteren op een groot blad papier. 'Kijk nu, William scheurt het zakje open. Wat zit daar allemaal in?' 'Je kan ook proeven.' 'Kijk, Soraya wrijft met een nat theezakje op haar blad.' Laat de kinderen zelf de duurtijd van hun experiment bepalen.

Trefwoorden
Imitatie
Ingezonden door Jessie Haesebeyt (Kinderdagverblijf Babypret) – 9 juli 2017.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6