Ochtendgymnastiek
Aanleiding

Ik vind het fijn om de dag samen te starten met een 'welkomboekje'. Op dat moment zitten we knus bij elkaar. Daarna heb ik even tijd nodig om het middageten te bereiden, maar deze overgang van 'knus bij elkaar' naar 'zelfstandig spelen' verliep niet voor elk kind vlot. Er was behoefte aan een overgangsritueel. 

Verloop

Vraag aan de ouders om de kinderen hun favoriete liedjes mee te brengen. Wissel af opdat elk kind zijn lievelingsliedje aan bod komt. Zet de muziek op en wacht even af of de kinderen uit zichzelf beginnen bewegen. 'Oh kijk, Marie springt in het rond. Dat kunnen we ook doen.' 'Met onze handen in de lucht zoals Kalid.' Voeg bewegingen toe zodra je merkt dat de kinderen geen eigen initiatieven meer nemen. 'Nu gaan we naar voor en naar achter springen.' 'Jij wil liever rondjes draaien Gitte, dat is prima.' 'Wie gaat er stappen met de handen op de knieën?'​ Stop de activiteit zodra je merkt dat kinderen willen afhaken. 'Ok, nu mogen jullie even kiezen waarmee je speelt in de speelhoeken. Kalid, jij wil in de poppenhoek? Prima. Marie is er ook om met jou te spelen.' 

Pedagogische en andere aandachtspunten

Rituelen geven houvast aan kinderen en dragen bij tot hun psychische veiligheid. 

Ingezonden door Katrien De Wispelaere (Felies vzw) – 18 september 2017.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw doen?
3. Wat zou je anders doen?
v. 70  Login
1
2
3
4
5
6