Pia-pia-piano
Aanleiding

De muziekinstrumenten worden geregeld gekozen door de kinderen. Onlangs viel het mij op dat één van de peuters bewust oogcontact zocht voor, tijdens en na het maken van één bepaald geluid op de speelgoedpiano. Een mooie aanzet tot communicatie via muziekinstrumenten.

Verloop

Behoud het oogcontact van de peuter en neem plaats in zijn gezichtsveld. Wacht af of hij nog een noot speelt. 'Beantwoord' zijn noot door eerst dezelfde noot aan te slaan. Laat ruimte voor 'antwoord'. Breng eventueel variatie aan door luid, zacht, lang, kort, hoog of laag te spelen. Volg hierbij het tempo en de interesses van de peuter. 

Ingezonden door Wim Van Braeckel (VSPW Mol) – 15 januari 2017.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6