Knuffel lied
Aanleiding

We zingen geregeld liedjes in de groep. In de keuze van de liedjes laten we ons vaak onbewust leiden door hetgeen de kinderen mondeling aangeven. We zochten een manier om ook minder assertieve en/of verbaal sterke kinderen hun keuze te laten gelden.

Verloop

Zoek knuffels die gekoppeld kunnen worden aan een lied geschikt voor jonge kinderen. Stel zelf je liedjesboek samen en neem een foto van alle knuffels die je kan koppelen aan een lied.

Kies een geschikt moment om de 'knuffelliedzak' te presenteren. 'Wow! Wat zit er hier in mijn zak? Hij weegt zo veel!' Nodig de kinderen uit om te komen kijken. 'Younes, jij mag een knuffel kiezen uit onze knuffelliedzak'. Bespreek de knuffel samen met de kinderen en zing het bijhorende lied.

'Oh! Wie weet er wat dit is? Klopt, dit is een olifant. Wie kent het liedje van de olifant? In de stille oceaan is een olifant vergaan met een onderbroekje aan vol gaatjes gaatjes gaatjes.' 

Hou twee knuffels voor één van de baby's en kijk welke van de twee het meeste aandacht trekt. 'Ik denk dat Neelke de poes heeft gekozen. Poesje miauw poesje miauw. Ik heb lekkere melk voor jou.'

Rond de activiteit af zodra de kinderen hun aandacht verliezen. 'Help je even de knuffels terug in de zak op te bergen, Xander? Dankjewel.' 

Variaties

Zodra de kinderen het principe voldoende onder de knie hebben, kan je de knuffelliedzak vrij aanbieden.

Ingezonden door vzw Engelbewaarder (vzw Engelbewaarder) – 15 december 2016.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6