Schuimspiegel
Aanleiding

In de groep is er een grote spiegel op kindhoogte. Onlangs zag ik twee kinderen gefascineerd naar de spiegel kijken. Eén van hen had wat speeksel op de spiegel gedaan en wreef dit open met zijn vingers. Dit heb ik begrensd vanuit hygiënische overwegingen, maar ik wou tegelijkertijd een alternatief aanbieden dat nauw aansloot bij hun beleving.  

Verloop

Neem plaats aan een lage tafel in de groep en meng verf met scheerschuim. 'Wat fijn dat je mij komt helpen Patsy.' Plaats enkele potjes met het mengsel vlakbij de spiegelwand. 'Rune, ik zou graag hebben dat je het niet op de vloer smeert. Als je er per ongeluk in stapt, hangt het aan je schoenen. Je mag wel op de spiegel smeren.'

Wacht af welke initiatieven de kinderen ondernemen. 'Kijk nu, Sander blijft roeren in het potje.'  'Killian, kijk eens naar Patsy. Denk je dat ze het leuk vindt dat jij een stip op haar arm hebt gezet?' 'Wow Sanké, dat is een hele hoop schuim op de spiegel hoor!'

Zodra de betrokkenheid van de kinderen afneemt, kan je een nieuwe speelimpuls toevoegen door bijvoorbeeld zelf iets te tekenen op de spiegel. Tracht hierbij zo nauw mogelijk aan te sluiten bij het onderzoeksproces van de kinderen. 

Variaties

Gebruik scheerschuim zonder verf. 

Gebruik slagroom indien de kinderen het materiaal nog voornamelijk verkennen met de mond.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Indien je mee speelt, neem het dan niet over. Kinderen gaan snel imiteren. Laat je speelimpuls zo nauw mogelijk aansluiten bij het onderzoeksproces van de kinderen. 

Ingezonden door Amy De Nul (Erasmushogeschool Brussel) – 13 februari 2017.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6