Met een zoen
Locatie
Aan tafel
Aanleiding

Ik vind het belangrijk een attentie voor moeder- en/of vaderdag te voorzien waar de eigenheid van elk kind tot zijn recht komt.

Verloop

Start ruim op voorhand opdat er geen werkdruk ontstaat. Speel in op momenten waarop een kind interesse heeft in fijnmotorisch werk. Voorzie materiaal op maat. 'Killian, jij hebt niet graag verf aan je vingers. Je kan kiezen tussen wasco's en potloden.' Geef elk kind de ruimte om te experimenteren. 'Mattisse, jij staat liever recht aan tafel en maakt grote tekeningen. Hier heb je meer plaats.'

Laat het kind zelf bepalen wanneer het werk 'klaar' is. Neem eventueel een foto van het kind in volle concentratie tijdens het maken van het werk. Verzamel enkele werkjes en bevestig ze aan elkaar. 'Wat denk je Jentle? Maken we er een boekje van of een lange kaart?' 'Dorian, wil jij er een zoen bij geven? Neen? Geen probleem.'

Pedagogische en andere aandachtspunten

Een attentie hoeft niet 'mooi' of 'af' te zijn. Een ouder kan meestal prima inschatten wat hij al dan niet kan verwachten van zijn/haar kind. Een kind dat écht niet graag knutselt, hoef je dan ook nooit te forceren om een ouder te plezieren.

Wees tijdens zulke feestdagen attent voor kinderen die geen klassiek 'kerngezin' hebben. Zijn er meerdere papa's in beeld? Leeft het kind bij een voogd? Vraag de betrokkenen hoe zij dit zien.  

 

Ingezonden door Ria Doffemont (Stedelijke gezinsopvang Sint-Niklaas) – 18 april 2017.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6