Onder de regenboog
Aanleiding

Nadat de kinderen gespeeld hadden met de parachute kwamen de kindbegeleiders op de idee om de parachute aan het plafond te bevestigen. De kinderen gingen spontaan onder de parachute zitten en keken geconcentreerd naar de parachute boven hen. Eén kind ging zelfs op zijn rug liggen.

Verloop

Richt deze (tijdelijke) rustzone samen in met de kinderen. 'Ik zie dat je niet zo comfortabel ligt Younes, zullen we iets op de grond leggen?' 'Kijk nu, Dorien gaat al een bedje uit de slaapruimte halen. Ok, we hebben er wel ééntje over dat hier kan staan.' 'Lente, ik zie dat je de loopfietsen erbij wil nemen. Ik denk dat die beter in de gang blijven staan. Als je wil, kan je daar gaan fietsen?'

De kinderen creëerden zelf hun 'nestje' door knuffels en dekens aan te voeren. Tijdens het middagdutje heeft één van de kinderen zelfs geslapen onder deze bijzondere hemel.  

Pedagogische en andere aandachtspunten

Deze (tijdelijke) rustzone komt het beste tot zijn recht wanneer je een plaats neemt waar kinderen reeds geneigd zijn tot rustig spel. Het is tevens een ideale tijdelijke oplossing voor wie nog zoekende is naar een goede snoezelzone.

Ingezonden door Marieke Redant (KDV 't Zandlopertje) – 25 april 2017.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6