Bottle up
Aanleiding

Onlangs maakten we samen met enkele kinderen schudflessen voor onze snoezelmand. De kinderen waren enorm gefocust bij het vullen van de flessen. Ze vonden het bovendien heerlijk om de inhoud van de fles nauwkeurig te observeren door de plastieken wand.

Verloop

Voorzie plastieken flessen met diverse vormen. 'Neem de fles die jij wil.' 'Oh Nimfe, jij hebt een klein bol flesje genomen?' Stimuleer de kinderen om materiaal te zoeken dat ze in de fles kunnen steken. 'Wil jij liever de dop al op de fles? Prima. Je kan er zo ook mee spelen.'

Laat de kinderen zelf ontdekken wat er al dan niet in een fles kan. 'Dorian, ik zie dat je boos wordt omdat het stokje er niet in wil.' Bied hulp op vraag van het kind. 'Is er genoeg in de fles voor jou? Prima, hier is de dop.' Bekijk samen met het kind de inhoud. Benoem wat het kind observeert. 'Kijk nu, het nootje gaat heen en weer.'

Neem zelf initiatief zodra het kind klaar is met verkennen. 'Schud de fles eens hard. Hoor je dat?' 

Variaties

Voeg eventueel samen met de kinderen water toe aan de fles. Bestudeer samen het effect hiervan op het materiaal in de fles.

Ingezonden door Sara Van Hoorde – 22 november 2016.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6