Kleur de rij
Locatie
Aan tafel
Aanleiding

We hebben momenteel enkele peuters in de groep die schoolrijp zijn. Ze genieten duidelijk van een extra uitdaging. Zowel 'het benoemen van kleuren' als 'het leggen van rijen' hebben ze onder de knie. Het leek ons een gepaste uitdaging op beide aan elkaar te koppelen. 

Verloop

Voorzie een eierdoos en diverse stukken vlak karton. Teken kleurvlakken op de stroken karton die overeenstemmen met de kleuren van de blokken. Presenteer de 'taakdoos' zodra één van de peuters een extra uitdaging nodig heeft. 'Ik zie dat je geen zin meer hebt in 'vrij tekenen'. Ik heb iets speciaal voor jou.' Bied de taakdoos aan. Voeg pas uitleg toe wanneer het kind hier behoefte aan heeft. 'Leg de blokken zoals op de tekening.' 'Ik zie dat je de blokken gewoon liever in en uit de eierdoos neemt. Prima.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Deze activiteit dient enkel voor kinderen die een 'schoolse' uitdaging vragen. Zorg ervoor dat de moeilijkheidsgraad nét binnen hun kunnen ligt en bewaak het proces. Het resultaat is van ondergeschikt belang. 

Ingezonden door Kimberly Braeckman – 28 augustus 2016.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6